روانشناسی کودکان

مدرسه را برای دانش آموزان جذاب کنیم

دانش آموزان

چه طور مدرسه را برای دانش آموزان جذاب تر کنیم؟

دانش‌آموزان مهم‌ترین رکن نظام آموزش و پرورش هر کشوری محسوب میگردند . عواملی که می‌تواند این سرمایه ملی را برای رشد بهینه و کیفی آماده سازد , مهارت‌های رفتاری است که در محیط آموخته میشود نه فقط محفوظات علمی .

بچه‌ها آینده کشور میباشند و ما باید آن ها را برای زندگی موثر برای مملکت مهیا کنیم .

خوشحالی و شادابی در مدرسه سبب ساز رشد و تکامل همه ابعاد وجودی یک دانش‌آموز در بعد جسمانی , شناختی , عاطفی , اخلاقی و معنوی می گردد . چنانچه یک بعد از این ابعاد در گیر صدمه شود و یا این که مورد غفلت و فراموشی قرار گیرد , دانش‌آموز به توانایی‌ها و شایستگی‌های کامل دست نخواهد یافت .

تعریف شادی از نگرش روانشناختی

روانشناسی به نام دیوید مایرز , سلامت روانی شخص را در میزان داشتن سرخوشی فرد می داند و سرخوشی ( نشاط و شادی ) « نوعی احساس امنیت , حس این‌که زندگی به طور کلی به خوبی می گذرد » : را چنین تعریف می نماید .

این حالت خوشی و نشاط , زودگذر نیست و دارای دوام نسبتا پایداری است که بستگی به عوامل زیادی دارد .

نشاط به سن یامیزان درآمد , مرد یا زن بودن بستگی ندارد , اما به بعضی خصوصیات شخصیت « مایرز » به گفته فردو مهارت های وی , داشتن روابط نزدیک بادیگران وبرخورداری از اعتقادات مذهبی وعمل کردن به آنهامربوط است .

در محيط شاد , ذهن انسان پويا , زبانش گويا و استعدادش شکوفا مي گردد . در قرن جديد سرلوحه ي تعليم و تربيت در يک جمله خلاصه شده‌است . «شوق زندگي کردن را به دانش آموزان بياموزيم» پس بايد معتقد باشيم که در حقيقت رشد پايدار ما در گرو شادي پايدار است و اين شادي بايد در مدارس ايجاد و مديريت شود .

این وظیفه مسئولین تعلیم و تربیت است که قوانینی را فراهم آورند تا تمام نیازهای او تامین شود .

خنده رو زیستن برای کودک به همان اندازه مهم است که تغدیه عالی , محبت کردن و حفاظت از وی اهمیت دارد , چون سلامت روحی و روانی و فیزیکی و جسمانی او‌را تامین می کند .

خنده رو زیستن برای کودک به به عبارتی مقدار دارای اهمیت است که تغدیه عالی , محبت کردن و حفاظت از وی اهمیت دارااست . چون تندرست روحی , کم عقل و جسمانی او‌را تامین می نماید .

میزان شادی و خنده در مدارس ما فراوان پایین است . در مدرسه خالی از شادی , سخن‌گفتن از شعف قدری مشکل خواهد بود . یکی از مشکلات هر جامعه , غفلت از شادی و نشاط و در نتیجه افزایش بیماری‌های مختلف روانی از قبیل اضطراب و افسردگی است .

زندگی با شادی و نشاط معنا پیدا می‌نماید و در پرتو آن دانش‌آموزان به ویژه در دوران نوجوانی و جوانی می‌توانند پله‌های پیشرفت را بپیمایند . جامعه زنده و پویا جامعه‌ای است که عناصر شادی‌آفرین در آن فراوان باشد . ‏

مدرسه اگر ایستا , اندوه زده و میرنده باشد دانش آموزان به جای نشاط و طراوت و شادابی , انزجار و به جای مهربانی و عشق ورزی , حسادت و کینه توزی را می آموزند . در مدرسه پویا , امید به زندگی , موفقیت و کنجکاوی , شادی و طراوت تحصیلی , برانگیزنده و تحقق دهنده استعدادها و نیازهای فطری و مقتضیات آتی دانش آموزان است .

به چه شکل مکتب خنده رو داشته باشیم , مکتب خنده رو , چه‌گونه مکتب ای بشاش داشته باشیم

شاداب سازي ظاهري مدرسه برای دانش آموزان

۱ – فضاسازي و زيباسازي حياط مدرسه : ديوارهاي تزيين شده با نقاشي هاي زيبا , سطح زمين مناسب , کاشت درخت و فضاي سبز , قرار دادن نيمکت هاي رنگي , زيبا , تابلوي زيبا در سر در مدرسه , مطلوب بودن اندازه محيط مدرسه .

2 – زيباسازي ساختمان مدرسه ها : رنگ آميزي در و پنجره و ساختمان , نصب پرده هاي زيبا , زيباسازي راهروها , کلاس ها و قرار دادن گلدان هاي گل هاي طبيعي و مصنوعي در راهروها , مناسب بودن میزان کلاس ها و . . .

3 – زيباسازي و تميز بودن نمازخانه , کتابخانه و کارگاه : استفاده از خوش بو کننده ها , قفسه هاي زيبا , مناسب بودن محيط کتابخانه , نمازخانه و کارگاه .

4 – پوشش هاي ظاهري معلم ها , مدير و کارکنان , دانش آموزان : استفاده از روپوش هاي شاد براي دانش آموزان و همچنين پوشش مرتب و استعمال از رنگ هاي شاد و روشن براي کارمندان مدرسه .

5 – رعايت بهداشت : تميز بودن محيط مدرسه , کلاس ها , بهداشت فردي , اجتماعي , دانش آموزان

نشاط و شادابی در مدرسه

در شرایطی که قرار باشد روح دانش‌آموز پرورش و رشد یابد , بایستی این فرایند از روح معلم آغاز شود . در‌صورتی‌که روح معلم افسرده و ناتوان باشد , شانس ناچیزی برای تقویت و مراقبت از روح دانش‌آموزان وجود خواهد داشت .

معلمانی که نمی‌توانند حضور توانمند خویش را هر روز در کلاس درس نمایش دهند , از نظر انتقال فکر با دانش‌آموزان هماهنگ نیستند و برای پاسخگویی به نیازهای دانش‌آموزان آمادگی ندارند . معلم می بایست با توجه به هرگونه نقص در درک و دریافت دانش‌آموز , عملکرد نماید تا توانایی روش‌های جدید درس دادن و گرداندن كلاس را در خود کشف كند .

دانش آموزان

چنانچه دانش‌آموزان آگاه شوند که چه باید بخوانند , چرا باید بخوانند , درسی که می‌خوانند چه سودی در آینده نزدیک و آتی به دور برای آنها دارد و مورد کاربرددرس در جامعه کجاست و چگونه مورد به کارگیری قرار خواهدگرفت , اهداف برای شان روشن خواهد شد .

 بعضی ویژگی‌های معلم خنده رو و شادی‌آفرین برای دانش آموزان

– خوش‌بین و مثبت‌نگر است . همواره رفتارهای مثبت را برجسته و تشویق و تقویت میکند .

– به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان احترام می گذارد .

– نه‌تنها ارتباط‌های کلامی خود را ارتقاء می دهد , بلکه به اهمیت ارتباط غیرکلامی واقف است و برای آن برنامه دارد .

– در فعالیت‌های گوناگون مدرسه در کنار دانش‌آموزان است .

– مدرس شاد برای خود وقت می گذارد ; رسیدگی به خود ( در پی هدف ها و برنامه‌های خود رفتن , ارضای نیازهای مادی و روانی و . . . ) و صرف وقت کافی برای انجام دادن کارهای مد نظر و همچنین دقت به سلامت جسمانی کمک میکند تا فرد رضایت بیشتری از زندگی داشته باشد . به‌دنبال همین رضایت , لذت بردن از زندگی و شور و خوشحالی حاصل میشود . بدون شک , معلمی که شور و نشاط ندارد , نمی‌تواند در دانش‌آموزان شور و نشاط ایجاد نماید .

دانش آموزان

چه‌طور محیط مکتب را بشاش کنیم

ایجاد نشاط برای دانش آموزان :

۱ – تأسیس بانک جایزه و تشویق دانش آموزان با ارائه کارت امتیاز

۲ – برپایی جشن های شعف و مسابقات مختلف

۳ – تقویت و توسعه بازدیدهای علمی و تفریحی

۴ – تشکیل نمایشگاه های مختلف با مشارکت دانش آموزان از دست سازهای کارهای تحقیقی امور آموزشی و پرورشی

۵ – ورزش صبحگاهی به صورت دسته جمعی قبل از شروع کلاس

۶ – دعوت از دانش آموزان موفق مدرسه جهت صحبت سرصف

۷ – تشویق و تقدیر از فعالیتهای کوچک و کم ارزش از نظر دیگر افراد

۸ – زیبا و جذاب کردن محیط مدرسه و استعمال از رنگ های شور آور در کلاس ها – تالار ها – دیوارهای تراس

۹ – دقت به رعایت بهداشت شخصی دانش آموزان

۱۰ – شرکت کردن مؤثر اولیای دانش آموزان در انجام کارها مدرسه

۱۱ – دوری از ایجاد تنش در مدرسه

۱۲ – خودداری از تنبیه – توهین , سرزنش , تحقیر در مدرسه

۱۳ – اجرای روش های تدریس فعال با محوریت کلاسی بانشاط

۱۴ – نصب عکس دانش آموزان ممتاز در تابلوی اعلانات

۱۵ – توجه خاص به زنگ تفریح

۱۶ – نمایش فیلم و اسلاید در مدرسه

۱۷ – تقویت عمل های هنری در مدرسه : مجموعه تئاتر – مجموعه سرود

۱۸ – حضور فعال آموزگاران با نشاط همراه با ظاهری مناسب و آراسته

۱۹ – جلوگیری از بی انضباطی و بی عدالتی در مدرسه

۲۰ – تقویت امید به آینده در دانش آموزان

۲۱ – بررسی عوامل مؤثر در افت تحصیلی و ترک تحصیل دانش آموزان

۲۲ – تقویت احترام متقابل بین دانش آموزان و دیگر کارمندان مدرسه

۲۳ – تهیه و تنظیم کارت تبریک به مناسبت تولد هر یک از دانش آموزان و حتی آموزگاران

۲۴ – توزیع شیرینی به مناسبت های مختلف از جمله جشن ها و میلاد ائمه بین دانش آموزان

Related posts
روانشناسی کودکان

چه طور با حسادت فرزند بزرگتر کنار بیاییم؟

روانشناسی کودکان

شیوه های تربیت اجتماعی کودک ها

روانشناسی کودکان

چه گونه کودک شجاع تربیت کنیم؟

Sign up for our Newsletter and
stay informed

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *