روانشناسی افراد مسن

سندرم اشیانه خالی چیست؟

سندرم اشیانه خالی

سندرم آشیانه خالی چیست؟ و چه‌طور معالجه می شود؟

سندرم اشیانه خالی نوعی احساس حزن و تنهایی است که بعداز آنکه فرزندان به سبب زندگی جدا یا این که رفتن به دانشگاه برای نخستین بار خانه را ترک می نمایند , والدین یا این که قیم ممکن است به آن در گیر شوند . این سندرم یک عارضه بالینی نیست .
از آن جا که ترک خانه والدین بوسیله جوان بطور کلی رویدادی طبیعی و سلامت است , اکثر زمان ها به علامت های سندرم اشیانه خالی اعتنا نمی شود . این مسأله می‌تواند برای والدین به موقعیت بیماری افسردگی و احساس بی‌انگیزگی منجر شود , به این دلیل که ترک« اشیانه» بوسیله فرزند سبب ساز ایجاد تغییراتی در جریان زندگی پدر و مادر میشود . سندرم اشیانه خالی به خصوص بین مادران خانه‌دار رایج است .

 

علائم سندروم آشیانه خالی

حس غم در چنين مواقعی تماما طبیعی است . همچنين عادی است که بخواهید در حین غیاب فرزندتان اوقاتی را در اتاق او بگذرانید تا احساس نزدیکی بیشتری به وی نمائید . در‌صورتی‌که حس می‌کنید مبتلا سندرم اشیانه خالی می باشید , برخورد های خود و طول مدت آنان را تحت نظر بگیرید . در صورتی‌که حس میکنید که زندگی موءثر شما پایان یافته است یا این که زیاد گریه میکنید و یا این که آن قدر غمگین می باشید که دوست ندارید عزیزان و آشنایانتان را ببینید یا این که سر کار بروید , خوب تر است با یک متخصص مشاوره نمائید .

 

علل سندروم آشیانه خالی

همانطور که قبلاً اشاره شد , وقتی زنی در سطح ای از زندگی خود جای‌دارد که بچه ها در حال ترک خانه می باشند , امکان دارد نزدیک به دیگر تحولات زندگی خود نظیر یائسگی یا این که کنار امدن با مراقبت از والدین پیر خویش نیز باشند .

تحقيقات تازه نشان میدهد که کیفیت ارتباط ها والدین فرزند در چنين شرایطی تبعات مهمی برای هر دو طرف دارد . پدر و مادر وقتی که توانسته باشند رابطه خوبی با فرزندان خود برقرار نمایند , با انتقال به اشیانه خالی بهره های زیاد زیادی می‌برند . کینه , گوشه گیری و تضادها در ارتباطات بین پدر و مادر و فرزندان , پشتیبانی و حمایت در میان نسلی را در زمانی که فرزندان در اولِ جوانی فراوان به آن احتیاج دارند و پدر و مادر در آستانه پیری کاهش میدهد .

در گذشته تصور میشد که خانم‌ها بعداز رفتن فرزندانشان از خانه بسیار در معرض ابتلا به بیماری افسردگی میباشند و مبتلا فقدان هویت و انگیزه میشوند . ولی مطالعات ارتقا در ابتلا به بیماری های افسردگی را در‌این سطح از زندگی در خانم‌ها تائید نکرد .

 

چطور با سندرم اشیانه خالی مبارزه کنیم؟

صراحت دارد که سندرم آشیانه­ خالی با خودش احساسات تلخ و شدیدی می‌آورد , ولی این معنیش این نیست که نمیشود با آن کاری کرد . اگر شما نیز تازه آخرین فرزندتان را عروس یا این که داماد نموده اید , می توانید این کار ها را انجام دهید .

در تماس باشید!

یکی‌از ساده ترین راهها برای مقابله با سندرم آشیانه­ خالی آن است که والدین نیز چنان در تماس با فرزندان خود باشند . پیشرفت های تکنولوژیی مانند تلفن های همراه , پیام های متنی و اینترنت , مجال های نو و مناسبی برای ارتقا رابطه دربین پدر و مادر و فرزندان , آماده کرده است . ولی باید دقت کنید که‌این تماس ها نباید آن قدر زیاد باشد که به سعی فرزندتان برای استقلال یافتن , خللی وارد نماید .

علائق خودتان را دنبال نمائید

پدر و مادر می توانند با دنبال کردن سرگرمی ها و علائق خود , ضمن پر کردن وقت ها فراغت خود , اضطراب و غم ناشی از ترک خانه بوسیله فرزندان , را التیام دهند . استارت یا این که ازسرگیری یک کار مخصوصا برای مادرها خانه‌دار و همینطور صحبت زدن در مورد احساسات خود با دوستان , اعضای خانواده و یا این که یک مشاور , میتواند برای سازش با سندرم آشیانه­ خالی اثرگذار واقع شود .

سندرم اشیانه خالی

ارتباط عاشقانه خویش را بازیابی کنید و به شرایط نخست برگردانید .

قصه های زيادي از زن و شوهرهایی وجود دارد که بعداز بزرگ شدن فرزندان و ترک منزل به وسیله آنان , از نیز جداشده یا این که طلاق گرفته اند . اینگونه زوج ها غیراز فرزندان نقطه مشترک دیگری در خود نمی بینند . این یک زمان خوب برای بازیابی ارتباط ها عاشقانه و تمرکز بر روی ارتباط ها زن و شوهری است . از این فرصت می‌توانید برای پیدا کردن علائق مشترک به کار گیری نمایید .

ممکن است در در آغاز حس نمایید هیچ نقطه مشترکی با هم ندارید . خوب این مورد معمولی است . شما مدام به فکر فرزندان خود بوده اید و تلاشی برای بهبود رابطه ها تان نکرده اید . اکنون بایستی چیزی را بیابید که برای هردویتان لذتبخش است .

واجب نیست این فعالیت مورد سازگاری هر دو طرف باشد . در ازای به دنبال چیزی باشید که هردویتان دوست دارید انجام دهید و این علاقه داشتن بخاطر این است که می خواهید کنار هم مجدداً زندگی خوشحالی را تجربه نمائید . این یک تجربه مشترک از زندگی است که هردویتان می‌توانید آنرا به خوبی حس نمایید .

 

روابط عاشقانه خود را با به اشتراک گذاشتن زندگیتان , مجدداً بازیابی فرمایید . اینکار میتواند به معنا انجام یک کار ساده نظیر دوچرخه سواری , یوگا یا این که پیاده روی دونفره باشد .

می‌توانید با هم به سفر بروید و نقاطی که مدام دوست داشتید از نزدیک ملاحظه کنید را تجربه نمائید . هر کاری که می‌کنید باید در کنار هم‌دیگر باشد . تجربیات خود را با هم به اشتراک بگذارید .

به کارهای جدید بپردازید

در حالتی که دوست دارید , می توانید یک شغل جدید پیدا نموده یا این که صرفا در چند کلاس اموزشی یا ورزشی کمپانی فرمایید . با این فعالیت , اعتماد به نفس بیشتری پیدا میکنید . ملاقات با افراد تازه نیز امداد می نماید یک آغاز مجدد داشته باشید . روزی روزگاری , قبلا که بچه دار گردید , حتماً رویاهایی داشتید . اکنون وقت آن رسیده که به رویاهای تان جامه عمل بپوشانید . شکرگزار فرصتی باشید که در حال حاضر در اختیار دارید .

مراجعه به روانپزشک و روان شناس

خوب تر است در‌این موقع فرد هر چه زودتر احساسات خود را با دکتر معالج خویش مطرح نماید . ممکن است در این موقع احتیاج به به کار گیری از قرص های ضدافسردگی باشد و به طور همزمان حرف با یک روان شناس کمک شایانی می نماید و برای کنترل احساساتتان باید با متخصص روان شناس سخن نمائید .

Related posts
روانشناسی افراد مسن

ایا با افزایش سن شخصیت تغییر می کند؟

Sign up for our Newsletter and
stay informed

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *