دانستی های بارداری

بارداری و موادغذایی سه ماه اول

بارداری

در سه ماهه نخست بارداری چه مواد غذایی مصرف کنیم؟
ماه های بارداری چیست؟

سه دوره سه ماهه بارداری عبارتند از :

سه ماهه اول بارداری : هفته های 1 – 13 بارداری

سه ماهه دوم بارداری : هفته های 14 – 27 بارداری

سه ماهه سوم بارداری : هفته های 28 – 42 بارداری

فولات , پادشاه مواد مغذی است

که بایستی در این سه ماه استفاده شود . اکثر غذاهای آورده شده در این مطلب دربردارنده فولات و سایر مواد مغذی لازم برای رویش و تکامل جنین در سه ماه اول بارداری هستند . به یاد داشته باشید که برخورداری از یک رژیم متنوع و مغذی همیشه بهترین انتخاب برای ما‌درها است .

پژوهش ها پیرامون تغذیه در دوران بارداری حاکی از آن است که مصرف غذاهای دارنده نمایه گلیسمی پایینی برای دوران بارداری بهتر است که از جمله می‌توان به مصرف سبزیجات , مغزها و توت اشاره کرد , اما موادی که نمایه گلیسمی بالایی دارند مانند شکر , نان سفید و پوره سیب‌زمینی خیلی سریع تبدیل به قند می‌شوند و برای بدن به خصوص در این دوران مطلوب نمی‌باشند .

مطالعات نشان داده‌اند که رژیم‌های با نمایه گلیسمی ذیل در دوران بارداری احتمال دیابت حاملگی را کاهش می دهند . این بدان معنی نیست که دوران بارداری تولید محدودیت غذایی می کند , بلکه تاکید بر درست انتخاب کردن مواد غذایی هست . برای مثال مغزها , میوه‌ها , سبزیجات و غلات پرفیبر را جایگزین غذاهای فرآوری شده , بیسکویت و شیرینی‌جات کنید تا سالم شما و فرزندتان تضمین شود .

تغذیه سه ماه اول بارداری

1 – بادام و بارداری

بادام منشاء غنی از فولات است که یکی از مهم‌ترین مواد مغذی برای این دوران است , اما قرص‌های مکمل اسیدفولیک برای پیشگیری از پیدایش نواقص نوزادی هم توصیه میگردد . خوردن مواد مغذی مثل بادام سطح فولات مادر و نوزاد را بالا میبرد که برای یک بارداری سالم مورد نیاز است . 20 تا 25 عدد بادام دربردارنده 10 میکروگرم فولات است و در صورت دوقلو بودن جنین بهتر است مصرف بادام را به 2 برابر ارتقاء دهید .

تحقیقی در انگلیس نشان اعطا کرد که خوردن روزانه 20 تا 25 عدد بادام احساس سیری و رضایت به شما می دهد و نیز وزنتان را تنظیم مینماید . پس خوردن بادام‌های مغذی علاوه بر امداد به رشد عالی جنین , باعث میشود از انتخاب آن رضایت کامل داشته باشید .

بادام , مغزی مدافع

بادام بی نیاز از آنتی اکسیدان است که ترکیبات طبیعی آن با رادیکال‌های آزاد تن شما و جنین همراهتان مبارزه میکنند . تحقیقی در کانادا نشان اعطا کرد که پوست بادام دربردارنده آنتی اکسیدان فراوانی است . محققان سطوح بالایی از چهار نوع متعدد فلاونول را یافتند که تأثیرات آنتی اکسیدانی مثبتی در بدن دارند و تحت عنوان خط دفاعی اولیه بدن در برابر رادیکال‌های آزاد کار می‌نمایند .

نگهداری بادام

* بادام یکی در دسترس ترین مواد غذایی است که می‌توان مدام مشتی از آن را در کیف نگاه داشت تا به هنگام گرسنگی یا ضعف در‌این دوران از آن به عنوان یک بین وعده سالم استفاده نمود .

* در خرید بادام دقت نمائید تا بادام مانده نگیرید . بادام خام خوشمزه است , اما اگر قصد خرید بادام عطر داده و نمکی را دارید از نو بودن آن مطمئن گردید , اما تا حد امکان بادام ناپخته را خریداری نمائید .

* حواستان باشد بادامی که با مخلوطی از شکر , عسل و یا این که مواد نگه‌دارنده آغشته شده است ( بادام سوخته ) را تهیه ننمایید , چون دیگر برای رشد جنین همراهتان مطلوب نیست .

* تلاش نمایید تا بادام را درسته میل کرده و آن را پوست گرفته مصرف نکنید , چرا‌که پوست بادام حاوی مواد مغذی برای رویش جنین میباشد .

* بادام را در جای خشک و خنک نگهداری کنید و بدانید که بادام با پوست را برای مدت بیشتری می‌توان محافظت کرد .

* بادام با پوست را می‌توان در کیسه‌ای دربسته باطن یخچال یا این که فریزر قرار داد تا برای بازه زمانی بیشتری جدید بماند .

 

2 – موز

موز مبداء بسیار خوبی برای تأمین انرژی است و به طور چشمگیری حاوی پتاسیم هست و برای رژیم غذایی شما توصیه می گردد . خوردن موز باعث میگردد در هنگام ورزش مبتلا گرفتگی عضلات نشوید .

موز و فشار خون بارداری

فشار خون سالم در زمان بارداری فراوان اهمیت دارد . مطالعات نشان داده‌اند که مصرف 8 تا 10 سهم میوه و سبزی نو به کاهش فشار خون بالا امداد مینماید . پتاسیم یکی‌از فرآورده‌های موجود در موز میباشد . این ماده معدنی فقط در سبزیجات و میوه‌ها یافت میگردد و باعث می گردد فشار خون زیر بیاید .

موز سرشار از پتاسیم است . پژوهش ها نشان داده‌اند افرادی که در رژیم غذایی آنان پتاسیم به وفور یافت می شود , در مقایسه با افرادی که مصرف پتاسیم کمتری دارند , پنجاه درصد کمتر به سکته دچار میگردند . به علاوه تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا و سانفرانسیسکو نشان داده‌اند موز از پوکی استخوان در دوران یائسگی جلوگیری مینماید .

بارداری

یک موز بزرگ 480 میلی‌گرم پتاسیم دارد که‌این اندازه تقریباً یک‌چهارم نیاز روزانه بدن ما می باشد . علاوه بر آن نزدیک 40 میکروگرم فولات دارد که‌این ویتامین به ویژه هنگام تشکیل رشته‌های عصبی نوزادان فراوان پراهمیت هست . رشته‌های عصبی در سه ماهه اول زندگی جنین تشکیل و بسته می شوند و بدین علت مقدار زیادی فولات مورد نیاز هست .

موز و تهوع صبحگاهی بارداری

در شرایطی که شما حامله هستید , تهوع هنگام صبح در سه ماهه نخستین بارداری بسیار ناراحت‌کننده میباشد . این شرایط در همه زنان باردار مشاهده نمیشود , ولی اگر این موقعیت برای زنان باردار بوجود آید , در بعضی اوقات و یا این که در تمام طول روز حالت تهوع شدیدی را تجربه خواهند کرد , حتی‌در بعضی از زنان حالت تهوع به استفراغ منجر می گردد .

در شرایطی‌که تهوع صبحگاهی دارید و به استفراغ منجر می‌گردد , می بایست غذایی بخورید که معده شما امکان پذیرش آن را داشته باشد و همینطور حاوی مواد معدنی مورد نیاز تن باشد تا تعادل تن را از این لحاظ محافظت کند . موز از آن گونه موادی است که پزشکان در‌این هنگام تجویز می‌کنند و توصیه می‌کنند زنان باردار برای تعادل بدن و خودداری از تهوع موز بخورند .

موز , یک پایین آورنده قوی

موز سرشار از فیتوکمیکال‌هایی بنام میریستین ( یک آنتی‌اکسیدان قوی که میتواند قندخون را کم کند ) و بتاسیتوسترول ( باعث می‌شود مرحله کلسترول بد خون تحت بیاید ) می‌باشد . پایین بودن فشار و همینطور مرحله قند خون , برای داشتن بارداری سالم اهمیت بسزایی دارد .

یک موز پوست کنده

یک موز بزرگ 5/0 میلی‌گرم ویتامین B6 داراست . ویتامین B6 به تنظیم سطح پتاسیم و سدیم تن بسیار کمک می نماید , به خصوص هنگام استفراغ که سطح سدیم و پتاسیم بدن کاملاً نامتوازن میگردد .

همچنین یکی موز , 37 میلی‌گرم منیزیم , 480 میلی‌گرم پتاسیم و هم سایر مواد معدنی را دارا می باشد . این ترکیب از مواد مغذی باعث شده موز برای درمان خانگی تهوع مطلوب باشد .

سه ماه اول بارداری و تغذیه مناسب

3 – برنج قهوه‌ای

تهوع صبحگاهی در طول 3 ماهه اول بارداری به عنوان یکی‌از علائم مهم این دوران شناخته شده‌است . از آنجا که خانم‌های باردار همیشه در جستجوی مواد غذایی میباشند که ضمن مطلوب بودن طعمشان , مواد مغذی مفیدی به بدن آن ها برساند , برنج قهوه‌ای یکی از پیشنهادهای ما است . شما میتوانید از خوردن برنج قهوه‌ای تحت عنوان یک ماده غذایی بسیار سلامت و موثر لذت ببرید .

Related posts
دانستی های بارداری

استرس کرونا بر روی وزن نوزادان تاثیر میگذارد

دانستی های بارداری

حاملگی خارج از رحم چیست؟

دانستی های بارداری

عرق کاسنی را در زمان بارداری مصرف کنیم یا این که نه؟

دانستی های بارداری

رعایت بهداشت در خصوص روابط جنسی!

Sign up for our Newsletter and
stay informed

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *